De mensen achter het theater
Manja Bedner: Actrice, regisseur, schrijfster, trainer en coach.
Manja logeerde als twaalfjarig meisje regelmatig bij acteur Peter van der Linden toen ze op de Balletschool in Den Haag zat. Daar kwam ze voor het eerst in aanraking met een theater in eigen huis. “Ik vond het geweldig. Ik zag voor het eerst theater in het klein, dat wilde ik ook. De grens tussen fictie en werkelijkheid is in een klein theater zó breekbaar. Het is zo intiem en persoonlijk. De wens ooit zelf een eigen theater te hebben, heeft me vanaf die tijd nooit meer losgelaten.”
Manja is afgestudeerd aan de Toneelschool in Maastricht en aan de UVA Theaterwetenschappen, daardoor is zij van veel markten thuis. Zij ziet het ook als een grote verrijking om zowel te schrijven, te acteren als te regisseren. Hoewel nooit tegelijk. Wanneer je aan verschillende kanten van de lijn staat, krijg je meer inzicht in de moeilijkheden waar diegene waarmee je werkt tegenaan kan lopen. Een belangrijk thema in haar werk is illusie en werkelijkheid. Wat wordt getoond, wat zit er achter en wat zit daar weer achter? Is dat fantasie of is dat werkelijkheid? Hieruit is de vorm van “meespeeltheater” ontstaan, die in de kindervoorstellingen is terug te vinden.
“Het Kamertheater is voor mij de ideale plek om dit soort thema’s aan te roeren. Je kunt heel klein en precies spelen, dicht bij de werkelijkheid en toch is het een verbeelde werkelijkheid. De nabije aanwezigheid van het publiek speelt daar een grote rol in. De toeschouwers helpen de voorstelling maken. Zij maken de scheiding concreet. Na afloop maken wij altijd ruimte om
in gesprek te gaan met het publiek. Het publiek is onderdeel van de voorstelling, zonder zou er niets zijn!
Labyrint bij Het Kamertheater
Rob van Hilten: zakelijk leider en gastheer
Rob heeft altijd een grote passie voor zowel de culturele wereld als de zakenwereld gehad. Hij werkte bij een boekingskantoor in de popmuziek, was redelijk succesvol in de Amsterdamse popscene als bassist, deed auditie bij de filmacademie en koos uiteindelijk toch voor de zakelijke kant van het vak.
Rob zette meerdere bedrijven op, coachte kunstenaars in het optuigen van een goede beroepspraktijk en werd verantwoordelijk voor de zakelijke ontwikkeling van het Kamertheater. Momenteel is Rob directeur van Qoin, een adviesbureau voor duurzaam ondernemen.
Peter Bedner: ontwerper en bouwer Kamertheater www.peter@bedner.nl
Peter is een ontwerper die altijd de techniek en de esthetiek met elkaar probeert te verenigen. Hij wil een doorzichtige constructie maken. Laat de mensen maar zien hoe een meubel in elkaar zit. Daarnaast ziet hij het als één van zijn grootste uitdagingen om een ruimte flexibel in te richten. ‘Wij woonden vroeger in een huis, waarin een bed maar op één manier in de kamer kon staan. Daar had ik zo’n hekel aan. Daarom probeer ik als ontwerper altijd de ruimte zo flexibel mogelijk te laten.’
Bij het ontwerp en de bouw van het eerste Kamertheater was dat laatste vooral erg belangrijk. Er was een tribune nodig, die snel opgezet zou kunnen worden en daarna weer in een klein formaat opgeborgen zou kunnen worden. De ruimte
werd daar normaal gesproken als woonkamer gebruikt. De tribune die hij uiteindelijk ontworpen en gemaakt heeft is ‘opgeklapt’ niet groter dan een eenpersoonsbed, het kost ongeveer twintig minuten om hem op te zetten. Dan kunnen er 28 mensen op zitten. Mede dankzij de tribune ondergaat de ruimte
zo’n metamorfose, dat er niets meer van een woonkamer in terug te zien is als hij staat. Voor de kindervoorstellingen zijn er bankjes die allemaal in elkaar passen. Met bankjes hebben de kinderen meer bewegingsvrijheid.
Peter heeft ook het podium en de keuken vormgegeven en gemaakt. Alles aansluitend op de stijl van het 100 jaar oude huis.
Naast dit theater heeft hij meerdere grote verbouwingen in huizen ontworpen en gerealiseerd, serre’s gebouwd, exclusieve meubels en ruimtes ontworpen en vormgegeven o.a. voor kantoren, montagekamers en voor de kinderkamer van zijn neefjes en nichtje.